Poprzednia wersja

REJESTRACJA STOWARZYSZENIA

Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) dotyczy tych podmiotów, na które przepisy ustaw nakładają obowiązek takiego wpisu. KRS składa się m.in. z: rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji. Rejestr jest jawny - każdy ma prawo dostępu do zawartych w nim danych - za pośrednictwem Centralnej Informacji. Przy KRS istnieje Centralna Informacja Krajowego Rejestru Sądowego, która ma oddziały przy wszystkich sądach rejestrowych. Centralna Informacja wydaje (odpłatnie) informacje, odpisy, wyciągi i zaświadczenia z Rejestru - mają one moc dokumentów wydawanych przez sąd.

PROCEDURA REJESTRACJI

Celem założenia stowarzyszenia rejestrowego należy zebrać co najmniej 15 osób. Powinni być to obywatele polscy, mający pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawieni praw publicznych, ale także cudzoziemcy zamieszkujący na terenie RP oraz cudzoziemcy nie zamieszkujący na terenie RP, o ile statut organizacji przewiduje taką możliwość. Zebrani mają obowiązek uchwalenia statutu i wyboru komitetu założycielskiego. Statut jest najważniejszym aktem wewnętrznym regulującym działanie stowarzyszenia. Jest on podstawowym dokumentem, który należy dołączyć do wniosku o rejestrację stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym. Po zarejestrowaniu stowarzyszenia rola statutu jest równie istotna. Stanowi on „konstytucję” organizacji i obok ustawy o stowarzyszeniach jest podstawowym aktem regulującym działalność stowarzyszenia. Ustawodawca określił obowiązkowe postanowienia, które muszą zostać zawarte w statucie stowarzyszenia. Są to:

Kluczowym krokiem prowadzącym do zarejestrowania stowarzyszenia jest zwołanie zebrania założycielskiego. Oprócz projektu statutu trzeba przygotować wcześniej następujące dokumenty:

  1. Listę członków założycieli,
  2. Teksty uchwał (podejmowanych podczas zebrania):

Wszystkie uchwały stanowiące załączniki do protokołu zebrania podpisuje przewodniczący zebrania i protokolant (sekretarz).

Po odbyciu zebrania założycielskiego stowarzyszenia, musimy złożyć wniosek rejestracyjny do KRS. Obowiązek ten należy do komitetu założycielskiego, w związku z tym musi on wypełnić właściwe formularze oraz przygotować wymagane dokumenty i załączniki (np. statut, uchwały).

Nie wszystkie stowarzyszenia muszą rejestrować się w KRS. Nie mają tego obowiązku m.in.:

Organizacje te są wpisywane do ewidencji prowadzonej przez starostów powiatów (właściwych ze względu na siedzibę organizacji).

Wniosek o rejestrację stowarzyszenia w KRS składa na urzędowych formularzach:

Do wniosku o rejestrację stowarzyszenia załączamy:

Jeśli stowarzyszenie rejestruje równocześnie działalność gospodarczą składa dodatkowo:

Wniosek o rejestrację stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym, w wypadku kiedy chodzi o rejestrację nowego stowarzyszenia, składa komitet założycielski (dokumenty muszą być podpisane przez wszystkich członków komitetu założycielskiego).

Organizacja, będąca związkiem innych organizacji (np. związek stowarzyszeń) nie musi składać załącznika KRS-WI i podawać danych organizacji zrzeszonych.

PAMIĘTAJMY: Druk formularza wniosku i druki załączników otrzymujemy w sądzie. Można je również skserować lub pobrać ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl). orazna stronie www.bip.powiatkepno.pl

Wszystkie dokumenty muszą być oryginałami albo kopiami potwierdzonymi przez notariusza. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wniesieniu opłaty.

Nowe stowarzyszenie musi pamiętać o złożeniu dwóch oryginalnych kompletów wniosku (podwójne formularze, załączniki i dokumenty), bowiem jeden komplet jest przesyłany, przez KRS, do organu nadzorującego działalność stowarzyszenia, czyli do właściwego starosty powiatu (lub prezydenta miasta na prawach powiatu).

OPŁATY

Organizacje płacą za:

Opłaty zawsze uiszczamy przed złożeniem wniosku. Pieniądze możemy wpłacić do kasy w sądzie lub na rachunek bankowy. Dowód opłaty dołączamy do składanego wniosku.

WYSOKOŚCI OPŁAT OBOWIĄZUJĄCYCH W POSTĘPOWANIU REJESTROWYM W KRAJOWYM REJESTRZE SĄDOWYM PRZEDSTAWIAJĄ PONIŻSZE TABELE

Rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej

Rejestr przedsiębiorców (jeśli stowarzyszenie/fundacja chce prowadzić działalność gospodarczą)* – na mocy ustawy Prawo o stowarzyszeniach (art. 17 ust. 4) stowarzyszenia są zwolnione z opłat za wpis do rejestru, wątpliwości dotyczą opłat za zgłaszanie zmian do rejestru, część sądów pobiera opłaty, a część nie.

 

rejestracja

dokonanie zmiany wpisu w rejestrze

 

wykreślenie
z rejestru

fundacja/ stowarzyszenie

rejestr przedsiębiorców

500 zł

250 zł

150 zł

ogłoszenie
w Monitorze Sądowym i Gospodarczym*

500 zł

250 zł

250 zł

* – organizacje prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek publikacji informacji zgłaszanych do rejestru w Monitorze Gospodarczym i Sądowym (art. 13 ustawy o KRS).

Jeżeli organizacja składa jednocześnie kilka wniosków na kilku formularzach, pobierana jest jedna opłata – wyższa. Warto pamiętać o tej zasadzie i jednocześnie zgłaszać kilka informacji do rejestru, jeśli jest to możliwe.

Wpisy dokonywane przez stowarzyszenia powinny być zwolnione z opłaty sądowej na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, który mówi, że „postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszenia do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych”. W praktyce jednak jest tak, że nie w każdym wydziale KRS zgłoszenie zmiany danych przez stowarzyszenie jest bezpłatne. Czasami sędzia uznaje, iż zwolnienie dotyczy tylko opłat za rejestrację w KRS, a nie za zgłoszenie zmian. W takim przypadku można spróbować ubiegać się o zwolnienie z opłat sądowych.

Zarówno fundacja, jak i stowarzyszenie mogą starać się o zwolnienie z opłat sądowych np. za rejestrację w KRS, za rejestrację w rejestrze przedsiębiorców. Nie można jednak być zwolnionym z opłaty za ogłoszenie Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Stowarzyszenia i fundacje mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat sądowych. Muszą jednak wykazać, że nie są w stanie ponieść kosztów postępowania o wpis. Zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (art. 104) organizacjom społecznym, których zadanie nie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej, sąd może przyznać zwolnienie od kosztów sądowych w ich własnych sprawach prowadzonych w związku z działalnością społeczną, oświatową, naukową, kulturalną, sportową, dobroczynną i samopomocową, w zakresie ochrony konsumenta, ochrony środowiska i opieki społecznej. Podejmując decyzję o zwolnieniu sąd bierze pod uwagę cele działalności organizacji i możliwości oraz potrzeby realizacji tych celów na drodze postępowania cywilnego. Pamiętajmy, że nie można zwolnić z opłaty za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Wniosek o zwolnienie należy złożyć w formie pisemnej lub ustnej do protokołu w sądzie. Zwolnienie może być częściowe lub całościowe.

W przypadku organizacji ubiegających się o wpis do rejestru przedsiębiorców, szanse za zwolnienie bardzo maleją. Sąd może potraktować organizację jako potencjalnego przedsiębiorcę, który decydując się na ten dodatkowy rodzaj działalności, musi się też liczyć z pewnymi inwestycjami, które trzeba ponieść na początku, zanim pojawią się zyski.

Nie wszystkie ważne działania czy zmiany, które zachodzą w organizacji, muszą być zgłoszone do KRS. Część informacji jest przechowywana w postaci uchwał zarządu, rady lub walnego zebrania w dokumentacji organizacji i nie trzeba ich zgłaszać do KRS. Część informacji musimy jednak zgłaszać do KRS – robimy to za pomocą formularzy urzędowych i to właśnie z nich wynika, co powinniśmy zgłosić.

Do KRS zgłasza się m. in. następujące informacje/zmiany informacji:

CZAS TRWANIA REJESTRACJI

Sąd ma 7 dni, od daty złożenia, na rozpatrzenie wniosku. W przypadku stowarzyszenia czas ten wydłuża się do 3 miesięcy. Jest to spowodowane udziałem w postępowaniu rejestrowym organu nadzoru zewnętrznego, czyli starosty powiatu (lub prezydenta miasta).

CO OZNACZA POSTANOWIENIE O DOKONANIU WPISU?

Jeżeli wszystkie formularze są właściwie i poprawnie wypełnione, a dokumenty nie zawierają błędów, sąd wydaje postanowienie o dokonaniu wpisu (które staje się skuteczne z chwilą wydania). Wpis do systemu informatycznego następuje niezwłocznie po wydaniu postanowienia.

Do organizacji zostaje wysłana korespondencja z informacją o dokonaniu wpisu. W postanowieniu sąd szczegółowo określa treść wpisu do rejestru, ze wskazaniem, jakie informacje będą w poszczególnych działach, rubrykach, podrubrykach i polach rejestru. Od momentu wpisania do rejestru, organizacja ma obowiązek umieszczania w oświadczeniach pisemnych skierowanych do oznaczonych osób (w umowach, oficjalnych pismach do urzędów itp.) danych takich jak: numer KRS, nazwa, oznaczenie formy prawnej (czyli np. stowarzyszenie, fundacja), siedziba i adres.

OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA STOWARZYSZEŃ

Szczegółowe regulacje dotyczące działalności organizacji pozarządowych zawarte są w ustawie „Prawo o stowarzyszeniach” z 7 kwietnia 1989 r. Określono tam dokładnie ich prawa i obowiązki.

Do grupy uprawnień należą:

Do obowiązków należy:

PODSTAWOWA DOKUMENTACJA NGO

Każda organizacja pozarządowa musi posiadać podstawowe dokumenty, które regulują jej działalność. Należą do nich przede wszystkim:

SPRAWOZDAWCZOŚĆ STOWARZYSZEŃ

A. Złożenie dokumentów w Urzędzie Skarbowym:

Następujące dokumenty:

  1. CIT-8;
  2. Sprawozdanie finansowe;
  3. Uchwała zatwierdzająca sprawozdanie;
  4. Protokół zebrania walnego oraz lista obecności, w przypadku gdy Walne zebranie zatwierdza sprawozdanie (do sprawdzenia w Statucie).

Składamy w US najpóźniej 3 miesiące po zakończeniu roku obrotowego (tj. zwykle do 31 marca).

B. Złożenie dokumentów w KRS

Dokumenty składamy w okresie 10 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego, najpóźniej do dnia 10 lipca br. (ostateczna data zatwierdzenia sprawozdań przez Zarząd lub Walne Zebranie to dzień 30 czerwca)

Składamy:

Druki: KRS Z30, KRS ZN
oraz załączniki:

Złożenie sprawozdań do KRS dla organizacji nie prowadzących działalności gospodarczej nie wymaga wniesienia opłat.

C. Złożenie dokumentów do Starostwa Powiatowego

Przesyłamy te same dokumenty, które wymagane są do złożenia w KRS (poza drukami KRS) w okresie 10 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego, najpóźniej do dnia 10 lipca br. (ostateczna data zatwierdzenia sprawozdań przez Zarząd lub Walne Zebranie to dzień 30 czerwca).

KONTO BANKOWE

Z przepisów nie wynika bezpośrednio obowiązek posiadania konta bankowego przez stowarzyszenie czy fundację. Jest jednak obowiązek dokonania niektórych płatności za pośrednictwem konta bankowego np.:

Stowarzyszenie czy fundacja same decydują w jakim banku założyć konto. Przy wyborze warto brać pod uwagę:

Dokumenty niezbędne do założenia konta określa wybrany przez nas bank. Najczęściej jest to potwierdzenie rejestracji w KRS, statut i inne dokumenty np. wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentacji.

Pamiętajmy o tym, że informacje o rachunku bankowym jesteśmy zobowiązani zgłosić do urzędu skarbowego. Dotyczy to nie tylko pierwszego zakładanego przez stowarzyszenie czy fundację konta, ale i każdego kolejnego rachunku. Informacje te zgłaszamy na formularzu NIP-2. 

REGON 

Po zakończeniu rejestracji w KRS organizacja powinna złożyć stosowny wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w celu uzyskania numeru REGON.

Numer REGON stowarzyszenie uzyskuje na podstawie wniosku RG-1 oraz wyciągu z KRS potwierdzającego rejestrację organizacji, przesłanego pocztą lub złożonego osobiście w urzędzie statystycznym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia. Wniosek powinien być zgłoszony w ciągu 14 dni od daty zaistnienia okoliczności uzasadniających zgłoszenie (np. od zarejestrowania organizacji w KRS).

Na stronie www.stat.gov.pl znajdują się potrzebne wzory druków oraz szczegółowa instrukcja ich wypełnienia.

Numer REGON jest wydawany w ciągu 7 dni lub od razu, jeżeli organizacja złoży wniosek osobiście w urzędzie statystycznym. Pamiętajmy, że w przyszłości każda zmiana siedziby organizacji również pociąga za sobą obowiązek zgłoszenia tej zmiany do urzędu statystycznego.
W przypadku organizacji wnoszącej o wpis do rejestru przedsiębiorców wniosek o nadanie numeru REGON może być złożony wraz w wnioskiem rejestracyjnym do KRS. Sąd rejestrowym przesyła dokumenty do właściwego urzędu statystycznego.

NIP

Kolejnym krokiem jest uzyskanie numeru NIP w urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby organizacji.

Należy złożyć:

REGON i NIP trzeba zgłosić do KRS. Służy do tego formularz KRS-Z20 wraz z załącznikiem KRS-ZY. Zgłoszenie numerów NIP i REGON do KRS nie podlega opłacie. 

Źródło: www.ngo.pl

Informacji udziela

Katarzyna Nawrot

Nr telefonu: +48 62 78 289 51

e-mail:

Kategoria: Stowarzyszenia rejestrowe [ 20 ]
format Nazwa pliku Publikacja Rozmiar
docx Oświadczenie
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 37
25-01-21 13:44 Sztucka Agata 19.63KB
pdf Opis formularzy do rejestracji w KRS
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 19937
12-03-26 14:56 Białek Włodzimierz 64.85KB
pdf RG-1
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 761
12-03-26 14:46 Białek Włodzimierz 62.92KB
pdf RD-RG
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 549
12-03-26 14:46 Białek Włodzimierz 26.88KB
pdf NIP - 2
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 789
12-03-26 14:45 Białek Włodzimierz 196.21KB
doc KRS - ZR
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 459
12-03-26 14:45 Białek Włodzimierz 94.5KB
doc KRS - ZM
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 584
12-03-26 14:45 Białek Włodzimierz 113KB
doc KRS - ZK
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 585
12-03-26 14:44 Białek Włodzimierz 110.5KB
doc KRS - Z61
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 467
12-03-26 14:43 Białek Włodzimierz 171KB
doc KRS - Z30
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 577
12-03-26 14:43 Białek Włodzimierz 148.5KB
doc KRS - Z20
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 648
12-03-26 14:42 Białek Włodzimierz 145KB
doc KRS - X2
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 457
12-03-26 14:42 Białek Włodzimierz 154KB
doc KRS - WM
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 439
12-03-26 14:42 Białek Włodzimierz 146KB
doc KRS - WK
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 566
12-03-26 14:41 Białek Włodzimierz 103KB
doc KRS - WF
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 491
12-03-26 14:41 Białek Włodzimierz 133.5KB
doc KRS - WA
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 519
12-03-26 14:41 Białek Włodzimierz 81.5KB
doc KRS - W21
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 505
12-03-26 14:40 Białek Włodzimierz 131KB
doc KRS - W20
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 711
12-03-26 14:40 Białek Włodzimierz 157.5KB
doc KRS - W9
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 494
12-03-26 14:39 Białek Włodzimierz 125.5KB
doc KRS - W - OPP
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 684
12-03-26 14:39 Białek Włodzimierz 138KB