Zarządzenia Starosty
Zarządzenie Starosty Kępińskiego nr 41/2023
Data publikacji: 2023-11-27
Ważne do:
Zarządzenie Nr 41/2023
Starosty Kępińskiego
z dnia 6 listopada 2023 r.
w sprawie określenia procedur udzielania pomocy konsumentom z terenu powiatu kępińskiego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kępnie.
Na podstawie art. 39 ust. 1, art. 40 ust 4 i art. 42 ustawy z dnia 16 lutego 2017 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ( tj. j. Dz. U. z 2023 r. poz.,1689) oraz art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 ze zm.) w związku z § 59 pkt 2 lit b Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kępnie zarządzam co następuje:
- 1. Określa się procedury udzielania pomocy konsumentom z terenu powiatu kępińskiego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kępnie w brzmieniu załącznika do niniejszego Zarządzenia.
- 2. Wykonanie Zarządzenia powierza się Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów w Kępnie.
- 3 Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.
STAROSTA KĘPIŃSKI
/-/ ROBERT KIERUZAL
Zał. do Zarządzenia Nr 41/2023
Starosty Kępińskiego
z dnia 6 listopada 2023 r.
PROCEDURY UDZIELANIA POMOCY KONSUMENTOM Z TERENU POWIATU KĘPIŃSKIEGO PRZEZ POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W KĘPNIE
- 1
Procedura ma zastosowanie do spraw wnoszonych przez konsumentów do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kępnie, zwanego dalej Rzecznikiem.
- 2
- 3
- Rzecznik udziela pomocy wyłącznie konsumentom zamieszkałym na terenie Powiatu Kępińskiego.
- Rzecznik działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, tj. w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
- Rzecznik nie udziela pomocy konsumentom reprezentowanym przez profesjonalnych pełnomocników.
- Rzecznik nie dysponuje środkami mogącymi zmusić przedsiębiorcę do spełnienia roszczeń konsumenta.
- Rzecznik nie ma możliwości prowadzenia postępowania dowodowego (nie ma uprawnień kontrolnych, możliwości powołania rzeczoznawcy itp.)
Pomoc prawna i interwencje Rzecznika na rzecz konsumentów są realizowane bezpłatnie.
- 4
- 5
- Rzecznik udziela konsumentom porad konsumenckich i informacji prawnych telefonicznie, bezpośrednio w siedzibie Rzecznika oraz drogą elektroniczną.
- Porady i informacje udzielane są w miarę możliwości, bez zbędnej zwłoki, w kolejności zgłoszeń.
- Rzecznik podejmuje interwencję na pisemny wniosek konsumenta, po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego. Wnioski o interwencję dotyczące naruszenia praw i interesów konsumentów można składać w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego w Kępnie, pośrednictwem poczty zwykłej lub drogą elektroniczną - przy czym warunkiem skutecznego złożenia wniosku jest przesłanie na adres: rzecznik.konsumentow@powiatkepno.pl bądź przy wykorzystaniu Platformy e-PUAP (adres: /dl3433epa3/skrytka) skanu formularza wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem.
Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
- Do wniosku składanego osobiście należy dołączyć kopie wszystkich dokumentów w sprawie (np. dowody zawarcia umowy, paragony, faktury, regulaminy, dokumenty zgłoszenia reklamacji, dotychczasową korespondencję z przedsiębiorcą w tej sprawie itp.), umożliwiających rzetelne i wnikliwe rozpatrzenie sprawy. Wysyłając zgłoszenie w formie e-mailowej konsument może przesłać całość dokumentacji w formie skanów.
- Jeśli konsument zwraca się tylko o poradę o charakterze ogólnym (nie dotyczącym konkretnej sprawy) wypełnienie wniosku nie jest wymagane.
- W przypadku, gdy Rzecznik na podstawie wniosku i dołączonych do niego załączników stwierdzi, że wniosek wymaga uzupełnienia wzywa konsumenta do jego uzupełnienia. W przypadku braku kontaktu ze strony konsumentasprawa pozostanie bez rozpatrzenia.
- Wnioski konsumentów rozpatrywane są w miarę możliwości, bez zbędnej zwłoki, w kolejności zgłoszeń. Okres oczekiwania na odpowiedź, bądź podjęcie interwencji zależy także od charakteru i stopnia skomplikowania sprawy.
- W przypadku wniosków co do których Rzecznik stwierdzi, że podjęcie z jego strony działań jest nieuzasadnione - dokonuje pisemnej odpowiedzi z uzasadnieniem braku podstaw do podjęcia działań na rzecz wnoszącego wniosek.
- 6
- pisemne wystąpienie do przedsiębiorcy z wyznaczeniem terminu na odpowiedź;
- telefoniczna interwencja u przedsiębiorcy;
- interwencja u przedsiębiorcy drogą elektroniczną.
- 7
- wyczerpana została już przedsądowa droga postępowania prowadząca do zawarcia porozumienia;
- przedstawione przez konsumenta dokumenty są kompletne, wiarygodne i uprawdopodabniają naruszenie prawa przez przedsiębiorcę, jednocześnie konsument, który zwraca się o pomoc w sprawie nie jest w stanie samodzielnie uczestniczyć w procesie, bądź sporządzać pism procesowych;
- sprawa dotyczy szerokiego kręgu konsumentów, a wyrok sądu mógłby stanowić odniesienie w przyszłości w podobnych sprawach.
- 8
- 9
- 10
- O wystąpieniu do przedsiębiorcy decyduje Rzecznik na podstawie zgromadzonego materiału i opisu przedstawionego przez konsumenta.
- Rzecznik korzysta z następujących sposobów załatwienia sprawy:
- W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa przez przedsiębiorcę względem konsumenta, Rzecznik występuje na piśmie do przedsiębiorcy wnosząc o przestrzeganie przepisów prawa, udzielanie informacji i wyjaśnień, bądź wyrażając opinię w danej kwestii. W piśmie tym Rzecznik poucza przedsiębiorcę o jego obowiązkach prawnych względem Rzecznika i możliwych sankcjach w przypadku braku ustosunkowania się do wystąpienia Rzecznika w wyznaczonych 14 dniach kalendarzowych.
- Stanowisko przedsiębiorcy Rzecznik niezwłocznie przekazuje konsumentowi. W sprawach niekorzystnie zakończonych dla konsumenta wskazuje możliwości dalszego dochodzenia roszczeń.
- W sytuacji, gdy przedsiębiorca nie udzieli Rzecznikowi odpowiedzi w terminie 14 dni, albo też jego odpowiedź nie może zostać uznana za merytoryczne odniesienie się do kwestii wskazanych w wystąpieniu Rzecznika, Rzecznik wysyła ponaglenie odnośnie realizacji ustawowego obowiązku wyznaczając 7-dniowy termin na udzielenie odpowiedzi. Przy dalszym braku reakcji ze strony przedsiębiorcy Rzecznik podejmuje działania zmierzające do ukarania przedsiębiorcy karą grzywny.
- Prowadzona przez Rzecznika interwencja w sprawie nie przerywa biegu przedawnienia.
- Pomoc prawna Rzecznika może polegać także na prowadzeniu postępowania mediacyjnego pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą, celem ugodowego załatwiania sprawy. Zgodę na rozstrzygnięcie muszą wówczas wyrazić obydwie strony postępowania.
- Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczących się postępowań o ochronę interesów konsumentów.
- Rzecznik podejmując decyzję o wytoczeniu powództwa na rzecz konsumenta lub wstąpieniu do toczącego się postępowania o ochronę jego interesów analizuje w szczególności ryzyko oddalenia powództwa w związku z brakami dowodowymi, a także bada czy:
- W przypadku stwierdzenia stosowania przez przedsiębiorcę praktyk, które mogą być uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów lub nadużywanie pozycji dominującej Rzecznik przekazuje informacje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- W odniesieniu do ochrony praw i interesów konsumentów, Rzecznik podejmuje współpracę z innymi urzędami i instytucjami, do których zadań i kompetencji należy ochrona konsumentów.
- W przypadku wpływu spraw, w których Rzecznik nie jest właściwy miejscowo niezwłocznie przekazuje je do Rzecznika właściwego miejscowo informując przy tym wnioskodawcę.
- Jeżeli Konsument nie poda miejsca zamieszkania, a jednocześnie zwróci się o interwencję do Rzecznika już po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej, Rzecznik tą samą drogą, którą do niego zwrócił się Konsument, informuje go o obowiązującej rzeczników właściwości miejscowej oraz o konieczności złożenia pisemnego wniosku zgodnie z załącznikiem nr 1 do procedury – jeśli konsument jest mieszkańcem Powiatu Kępińskiego.
Procedura obowiązuje od dnia jej zatwierdzenia do odwołania.
STAROSTA KĘPIŃSKI
/-/ ROBERT KIERUZAL
Rejestr zmian strony Zarządzenia Starosty
- Podmiot udostępniający informację
- Starostwo Powiatowe w Kępnie
- Pierwsza publikacja
- Katowice IntraCOM 2016-05-10 09:20:23
- Aktualizacja publikacji
- Frączek Krzysztof 2016-05-10 09:20:26
- Wytworzenie publikacji
- Katowice IntraCOM 2016-05-10 09:20:23
- Zatwierdzenie
- Katowice IntraCOM 2016-05-10 09:20:23
- Liczba odwiedzin
- 26536