przesuń do treści
BiP
Siedziba Urzędu Miasta w Kępnie

Akty prawne

Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Kępnie

Data publikacji: 2024-02-02

Ważne do:

         UCHWAŁA NR 510.VI.2024
ZARZĄDU POWIATU KĘPIŃSKIEGO
z dnia 9 stycznia 2024 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kępnie
Na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Kępnie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr 278.VI.2021 Zarządu Powiatu Kępińskiego z dnia 23 listopada 2021 r. roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kępnie,
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Staroście Kępińskiemu.
§ 4. 1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia,
2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Kępnie
Członkowie Zarządu:
1. Przewodniczący Zarządu Powiatu - Robert Kieruzal /-/
2. Członek Zarządu Powiatu - Alicja Śniegocka /-/
3. Członek Zarządu Powiatu - Krystyna Możdżanowska /-/
4. Członek Zarządu Powiatu - Renata Ciemny /-/
5. Członek Zarządu Powiatu - Marek Potarzycki /-/
UZASADNIENIE
do uchwały Nr 510.VI.2024r. Zarządu Powiatu Kępińskiego
z dnia 9 stycznia 2024r.
Zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym do zadań zarządu powiatu należy w szczególności uchwalanie regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Z kolei, w oparciu o art. 35 ust. 1 ww. ustawy organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny.
Na tej podstawie, po dokonaniu analizy dotychczas obowiązującego regulaminu organizacyjnego mając na uwadze dostosowanie struktury organizacyjnej starostwa oraz wykonywanych zadań do aktualnie obowiązujących przepisów prawa, koniecznym jest przeprowadzenie aktualizacji zapisów regulaminu organizacyjnego.
Przedmiotowy regulamin organizacyjny statuuje strukturę organizacyjną Starostwa Powiatowego opartą o wydziały, referaty i samodzielne stanowiska pracy, utworzone do obsługi organów Powiatu, przy pomocy, których Starosta i Zarząd wykonuje zadania Powiatu, tak z zakresu zadań własnych powiatu, jak i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz powierzonych w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej, a także wynikających z uchwał Rady i Zarządu. Ponadto zredefiniowane zostały zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych Starostwa, mając na uwadze faktyczne obowiązki ciążące na organach władzy powiatu i umożliwiające każdoczasowo w jak najlepszy sposób wykorzystanie potencjału kadrowego i organizacyjnego Starostwa.
Wobec powyższego projekt znajduje uzasadnienie.
STAROSTA KĘPIŃSKI
/-/ ROBERT KIERUZAL
Strona 1 z 37
Załącznik
do Uchwały Nr 510.VI.2024
Zarządu Powiatu Kępińskiego
z dnia 9 stycznia 2024r.
Regulamin Organizacyjny
Starostwa Powiatowego w Kępnie
Strona 2 z 37
Spis treści
Rozdział I .............................................................................................................................. 3
Postanowienia ogólne ........................................................................................................... 3
Rozdział II ............................................................................................................................. 4
Zasady kierowania Starostwem ............................................................................................. 4
Rozdział III ............................................................................................................................ 7
Struktura organizacyjna Starostwa ........................................................................................ 7
Rozdział IV ............................................................................................................................ 8
Zadania i uprawnienia wspólne dla naczelników wydziałów .................................................. 8
Rozdział V ............................................................................................................................10
Podstawowe zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych ......................10
Rozdział VI ...........................................................................................................................31
Organizacja działalności kontrolnej.......................................................................................31
Rozdział VII ..........................................................................................................................32
Zasady opracowywania projektów aktów prawnych ..............................................................32
Rozdział VIII .........................................................................................................................34
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych oraz wydawania upoważnień ............34
Rozdział IX ...........................................................................................................................34
Zasady postępowania z wnioskami komisji oraz interpelacjami i zapytaniami radnych ........34
Rozdział X ............................................................................................................................35
Zasady podpisywania oraz aprobowania pism i decyzji ........................................................35
Rozdział XI ...........................................................................................................................36
Ogólne zasady i tryb przyjmowania skarg i wniosków...........................................................36
Rozdział XIII .........................................................................................................................37
Postanowienia końcowe .......................................................................................................37
Strona 3 z 37
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1.
Regulamin określa strukturę organizacyjną Starostwa Powiatowego w Kępnie, zakres działania jego kierownictwa, podstawowe zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych, tryb przyjmowania interesantów oraz rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków, organizację działalności kontrolnej, zasady planowania pracy, podpisywania pism i decyzji oraz zasady redagowania i tryb opracowywania aktów prawnych.
2.
Schemat organizacyjny Starostwa Powiatowego w Kępnie stanowi załącznik do Regulaminu.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
1)
Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Kępiński,
2)
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Kępińskiego,
3)
Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Kępińskiego,
4)
Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kępińskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu Kępińskiego,
5)
Wicestaroście – należy przez to rozumieć Wicestarostę Kępińskiego – Członka Zarządu Powiatu Kępińskiego,
6)
Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu Kępińskiego,
7)
Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Powiatu Kępińskiego,
8)
Starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kępnie,
9)
Wydziale, referacie, biurze lub samodzielnym stanowisku pracy – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną funkcjonującą w Starostwie,
10)
Statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatu Kępińskiego,
11)
Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin,
12)
Komisjach - należy przez to rozumieć Komisje Rady Powiatu Kępińskiego.
§ 3
1.
Starostwo jest aparatem pomocniczym Powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego, służącym obsłudze organów Powiatu, przy pomocy, której Zarząd wykonuje zadania Powiatu.
2.
Starostwo działa w formie jednostki budżetowej.
3.
Siedzibą Starostwa jest miasto Kępno.
§ 4
Starostwo wykonuje czynności związane z realizacją zadań:
1)
określonych ustawami:
a)
zadania publiczne o charakterze ponadgminnym,
b)
zadania z zakresu administracji rządowej,
c)
zadania z zakresu powszechnego obowiązku obrony,
d)
inne zadania,
2)
powierzonych w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej,
3)
wynikających z uchwał Rady i Zarządu.
§ 5
Strona 4 z 37
Kierownikiem Starostwa i zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa jest Starosta, który organizuje pracę Starostwa przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika.
§ 6
Starostwo działa w oparciu o zasady:
1)
praworządności,
2)
służebności wobec społeczeństwa Powiatu,
3)
racjonalnego gospodarowania mieniem Powiatu,
4)
jednoosobowego kierownictwa,
5)
planowania pracy i podziału kompetencji,
6)
wzajemnego współdziałania pomiędzy komórkami organizacyjnymi Starostwa i jednostkami organizacyjnymi Powiatu,
7)
kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,
8)
racjonalnego doboru wykwalifikowanej kadry pracowniczej.
§ 7
1.
Starostwo jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników, w rozumieniu przepisów prawa pracy.
2.
Prawa i obowiązki Starosty, jako kierownika zakładu pracy, pracowników Starostwa, zasady dyscypliny pracy oraz sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin Pracy Starostwa.
3.
Zasady wynagradzania za pracę oraz świadczenia związane z pracą i warunki ich przyznawania określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1282, ze zm.) wraz z przepisami wykonawczymi oraz Regulamin Wynagradzania Pracowników Starostwa.
Rozdział II
Zasady kierowania Starostwem
§ 8
Starosta kieruje pracą Starostwa i wykonuje swoje zadania poprzez:
1)
rozstrzygnięcia podejmowane jednoosobowo,
2)
rozstrzygnięcia podejmowane przez Wicestarostę lub inną upoważnioną osobę, działających w zastępstwie Starosty w czasie jego nieobecności w pracy,
3)
rozstrzygnięcia podejmowane przez Sekretarza i Skarbnika, w ramach spraw im powierzonych, w zakresie określonym w Regulaminie,
4)
rozstrzygnięcia podejmowane w imieniu Starosty przez Naczelników oraz innych pracowników komórek organizacyjnych Starostwa, w zakresie spraw im powierzonych, w ramach odrębnie udzielonych upoważnień,
5)
rozstrzygnięcia podejmowane z upoważnienia Starosty bądź Zarządu przez kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych Powiatu, w zakresie spraw im powierzonych, w ramach odrębnie udzielonych upoważnień.
§ 9
1.
Do zakresu zadań i kompetencji Starosty, jako kierownika Starostwa należy w szczególności:
1)
ogólne kierownictwo oraz nadzór nad organizacją pracy i realizacją zadań Starostwa,
2)
określanie form i metod pracy Starostwa,
3)
koordynowanie działalności Wydziałów oraz kierowanie przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika pracą komórek organizacyjnych Starostwa,
Strona 5 z 37
4)
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec pracowników Starostwa, kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz wyznaczanie innych osób do podejmowania czynności w tym zakresie,
5)
wykonywanie uprawnień zwierzchnika w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży,
6)
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, za wyjątkiem spraw gdzie przepisy szczególne przewidują wydawanie takich decyzji przez Zarząd,
7)
upoważnianie pracowników Starostwa do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
8)
upoważnianie pracowników Starostwa do innych czynności i wydawania aktów z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa,
9)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej w Starostwie,
10)
zlecanie w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenia kontroli w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
11)
zapewnienie przestrzegania prawa przez pracowników Starostwa,
12)
organizowanie pracy Zarządu,
13)
wykonywanie uchwał Zarządu,
14)
udzielanie odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli zewnętrznej,
15)
udzielanie odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów,
16)
udzielanie odpowiedzi na skargi dotyczące pracy Naczelników,
17)
wykonywanie czynności z zakresu obronności i obrony cywilnej,
18)
reprezentowanie Starostwa na zewnątrz,
19)
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Starosty przez przepisy prawa, uchwały Rady i Zarządu oraz wynikających z postanowień Statutu i Regulaminu.
20)
Wykonywanie zadań z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz zadań z zakresu administracji rządowej dotyczących geodezji i kartografii, jako organu administracji geodezyjnej i kartograficznej na terenie powiatu kępińskiego W imieniu Starosty zadania te wykonywane są przez Geodetę Powiatowego.
21)
wykonywanie przy pomocy Geologa Powiatowego zadań administracji geologicznej jako zadań starosty z zakresu administracji rządowej.
2.
Starosta nadzoruje pracę Wydziałów i komórek organizacyjnych Starostwa, w tym przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza lub Skarbnika.
§ 10
1.
Do wspólnych kompetencji Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika należy w szczególności:
1)
nadzorowanie i koordynowanie pracy podległych im Wydziałów,
2)
wydawanie w imieniu Starosty i z jego upoważnienia decyzji administracyjnych w sprawach należących do właściwości podległych Wydziałów,
3)
reprezentowanie odpowiednio Starosty lub Zarządu w roboczych kontaktach zewnętrznych, prowadzenie negocjacji w obrocie cywilno-prawnym, w granicach udzielonych upoważnień,
4)
współpraca w zakresie swego działania z Radą i jej komisjami.
2.
Szczegółowe zadania Sekretarza i Skarbnika w zakresie nadzoru nad Wydziałami oraz jednostkami organizacyjnymi Powiatu Starosta może określić odrębnym zarządzeniem.
§ 11
1.
Wicestarosta wykonuje czynności w zakresie upoważnień i poleceń służbowych wydawanych przez Starostę oraz sprawuje funkcje nadzorcze nad realizacją określonych zadań Starostwa, a w szczególności :
1)
inicjuje rozwiązania służące usprawnianiu funkcjonowania komórek organizacyjnych Starostwa,
Strona 6 z 37
2)
dokonuje ocen pracy podległych mu kierowników komórek organizacyjnych Starostwa,
3)
podpisuje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w zakresie upoważnień udzielanych przez Starostę,
4)
pełni funkcje reprezentacyjne w imieniu Starosty.
2.
Wicestarosta nadzoruje pracę:
1)
Wydziału Edukacji i Sportu
2)
Wydziału Komunikacji i Transportu
3.
Wicestarosta zastępuje Starostę w trakcie jego nieobecności spowodowanej chorobą, urlopem lub inną nieobecnością.
§ 12
1.
Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Starostwa, a w szczególności:
1)
właściwa organizacja pracy, czuwanie nad terminowością i tokiem zadań wykonywanych w Starostwie,
2)
opracowywanie projektów dokumentów ustalających organizację i zasady zarządzania, a w szczególności Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy oraz kontrolowanie ich realizacji,
3)
nadzorowanie toku przygotowywania projektów uchwał Zarządu oraz prac związanych z organizacją posiedzeń Zarządu,
4)
koordynowanie prac dotyczących przygotowywania i wnoszenia pod obrady Rady projektów uchwał i innych materiałów przedstawionych przez Zarząd,
5)
wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Starostwa w zakresie ustalonym przez Starostę,
6)
dokonywanie ocen pracy kierowników komórek organizacyjnych Starostwa
7)
nadzorowanie przebiegu kontroli zewnętrznych i audytów, przedkładania Staroście ich wyników i czuwanie nad realizacją zaleceń pokontrolnych,
8)
prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków,
9)
organizowanie szkoleń i doskonalenie zawodowe pracowników,
10)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Starostę.
2.
Sekretarz nadzoruje pracę:
1)
Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych,
2)
Biura Rady,
3)
Biura Zarządu.
3.
W przypadku nieobecności Sekretarza zastępstwo ustala Starosta.
§ 13
1.
Do zadań Skarbnika należy w szczególności :
1)
zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu,
2)
wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
3)
nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu Powiatu i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonywania,
4)
zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej,
5)
kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstawaniem zobowiązań finansowych Powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do wykonywania kontrasygnaty,
6)
sprawowanie nadzoru nad służbami finansowo – księgowymi Starostwa,
7)
nadzorowanie egzekwowania należności budżetowych.
2.
Skarbnik jest jednocześnie Naczelnikiem Wydziału Budżetu i Finansów.
W przypadku nieobecności Skarbnika zastępstwo pełni Zastępca Głównego Księgowego lub inny, wyznaczony przez Starostę pracownik Wydziału Budżetu i Finansów.
Strona 7 z 37
Rozdział III
Struktura organizacyjna Starostwa
§ 14
W strukturze organizacyjnej Starostwa tworzy się następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział - komórka organizacyjna, zajmująca się w sposób kompleksowy określoną problematyką i działalnością lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
2)
Referat - komórka organizacyjna realizująca wyodrębnione w ramach zadań Wydziału jednolite lub zbliżone charakterem zagadnienia merytoryczne. Referat może być tworzony w ramach Wydziału.
3)
Biuro lub Samodzielne stanowisko pracy– najmniejsza komórka organizacyjna, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki nieuzasadniającej jej realizacji w większej komórce organizacyjnej. Samodzielne stanowisko pracy może być tworzone w ramach Wydziału, Referatu, bądź, jako komórka samodzielna.
§ 15
1.
W skład Starostwa wchodzą następujące komórki organizacyjne, posługujące się symbolami:
1.
Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych – OR,
2.
Wydział Budżetu i Finansów – FN,
3.
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami – GG, w którego strukturze działają:

Referat Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu – GGN,

Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – ODGK
4.
Wydział Komunikacji i Transportu – KT,
5.
Wydział Architektury i Budownictwa – AB,
6.
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa – OŚ,
7.
Wydział Edukacji i Sportu – ES,
8.
Wydział Zarządzania Projektami i Promocji Powiatu – ZPPP,
9.
Biuro Prawne – BP,
10.
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów – PRK,
11.
Biuro Rady – BR,
12.
Biuro Zarządu – BZ,
13.
Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego – BZK,
14.
Biuro Kontroli Wewnętrznej - KW
15.
Biuro Audytu Wewnętrznego - AW
16.
Archiwum Zakładowe – AZ.
17.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych – IODO
18.
Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych – POIN
19.
Geodeta Powiatowy- GP
20.
Geolog Powiatowy – GLP
2.
W drodze odrębnych zarządzeń Starosta powołuje:
1)
Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
2)
Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
3)
Kierownika Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
4)
pełnomocników i koordynatorów systemu zarządzania, jakością oraz koordynatora czynności kancelaryjnych.
3.
W ramach komórek organizacyjnych Starostwa, Starosta określa:
1)
liczbę etatów,
2)
podział na stanowiska pracy,
3)
rodzaje prowadzonych rejestrów,
Strona 8 z 37
4)
szczegółowe zakresy odpowiedzialności, obowiązków i uprawnień pracowników.
§ 16
1.
Wydziałami Starostwa kierują Naczelnicy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności za wyniki pracy, z zastrzeżeniem ust. 2 – 7.
2.
Wydziałem Budżetu i Finansów kieruje Skarbnik, będący Głównym Księgowym Budżetu.
3.
Wydziałem Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami kieruje Naczelnik będący jednocześnie Geodetą Powiatowym
4.
Zastępca Naczelnika Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami nadzoruje bezpośrednio pracę Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu
5.
Naczelnik może kierować Wydziałem przy pomocy zastępcy naczelnika wydziału, a także przy pomocy kierowników referatów, jeżeli takie stanowiska i komórki w wydziale zostały utworzone.
6.
W Wydziale, w którym nie utworzono stanowiska Naczelnika, obowiązki Naczelnika wykonuje pracownik Wydziału wyznaczony przez Starostę.
7.
Naczelnik Wydziału, w którym nie utworzono stanowiska Zastępcy Naczelnika, na czas swej nieobecności w pracy powierza pisemnie zastępstwo jednemu z pracowników Wydziału, za zgodą Starosty lub Sekretarza.
8.
Przepisy ust. 6 i 7 niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio do kierowania referatami.
§ 17
W komórkach organizacyjnych Starostwa tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
1)
Naczelnik Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych,
2)
Naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami,
3)
Zastępca Naczelnika Wydziału Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami,
4)
Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu,
5)
Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
6)
Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,
7)
Naczelnik Wydziału Zarządzania Projektami i Promocji Powiatu,
8)
Naczelnik Wydziału Architektury i Budownictwa,
9)
Zastępca Głównego Księgowego.
10)
Kierownika Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Rozdział IV
Zadania i uprawnienia wspólne dla naczelników wydziałów
§ 18
1.
Naczelnicy i kierownicy biur prowadzą sprawy związane z realizacją zadań oraz kompetencji Zarządu i Starosty w zakresie określonym Regulaminem.
2.
Naczelnicy i kierownicy biur odpowiadają wobec Starosty i Wicestarosty za prawidłowe i zgodne z przepisami prawa wykonywanie zadań i otrzymanych poleceń służbowych.
3.
W sprawach niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady, Zarządu i Starosty, Naczelnicy działają samodzielnie, w granicach zadań należących do kierowanego Wydziału.
§ 19
Naczelnicy i kierownicy zobowiązani są do realizacji zadań powierzonych Wydziałowi ( Biurowi) w ramach planu finansowego na dany rok budżetowy.
§ 20
Strona 9 z 37
1.
Naczelnicy i ich zastępcy, kierownicy biur upoważniani są na podstawie pisemnego upoważnienia do załatwiania w imieniu Starosty indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, w tym do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach należących do zadań Wydziału.
2.
Na wniosek Naczelnika upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 może być udzielone kierownikom referatów, lub poszczególnym pracownikom Wydziału.
3.
Cofnięcie upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 i 2 następuje na piśmie, przez doręczenie go za potwierdzeniem odbioru osobie, której ono dotyczy.
§ 21
Do podstawowych zadań Naczelników (kierowników Biur) należy w szczególności:
1)
organizowanie wykonywania zadań Wydziału wynikających z przepisów prawa, w tym uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń i poleceń Starosty,
2)
zapewnienie opracowania programów i planów zadań należących do Wydziału,
3)
opracowanie planów finansowych do projektu budżetu Powiatu w części dotyczącej zadań Wydziału, w zakresie planowania dochodów i wydatków oraz sporządzania harmonogramu ich realizacji w częściach związanych z funkcjonowaniem Wydziału,
4)
przygotowywanie projektów umów,
5)
bieżąca kontrola wykonywania zadań finansowanych ze środków będących w dyspozycji Wydziału,
6)
zapewnienie opracowania sprawozdań z wykonania budżetu w części dotyczącej Wydziału,
7)
sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem Wydziału,
8)
przygotowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Starostę, Zarząd, Radę i jej komisje,
9)
uczestniczenie w sesjach Rady i posiedzeniach jej komisji na zasadach określonych w Statucie Powiatu lub zgodnie z dyspozycją Starosty,
10)
organizowanie pracy Wydziału i nadzorowanie zadań wykonywanych przez pracowników, w tym w szczególności:
a)
zapewnienie przestrzegania przez pracowników instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
b)
prowadzenie bieżącej kontroli wewnętrznej w Wydziale,
11)
przygotowywanie dla potrzeb Starosty i Zarządu oraz Rady i jej Komisji projektów sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań powierzonych Wydziałowi,
12)
przygotowywanie projektów porozumień oraz umów w zakresie spraw powierzanych innym jednostkom,
13)
zapewnianie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowań administracyjnych, w sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Wydziału,
14)
sporządzanie wyjaśnień w postepowaniu z zakresu skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości Wydziału,
15)
zapewnianie przestrzegania w Wydziale tajemnicy państwowej i służbowej,
16)
zapewnienie przestrzegania postanowień regulaminu pracy Starostwa, a w szczególności przepisów o dyscyplinie pracy, warunkach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochronie przeciwpożarowej,
17)
wykonywanie nałożonych zadań obronnych,
18)
współdziałanie z innymi Wydziałami i jednostkami organizacyjnymi Powiatu, służbami, inspekcjami i strażami przy realizacji zadań Powiatu, a także z Samorządowym Kolegium Odwoławczym, organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi jednostkami realizującymi zadania społeczno - gospodarcze na rzecz Powiatu,
19)
podejmowanie działań poprawiających organizację pracy Wydziału,
20)
wykonywanie czynności związanych z udzielaniem zamówień publicznych w ramach właściwości Wydziału na zasadach określonych w wewnętrznych aktach Zarządu
Strona 10 z 37
i Starosty oraz w ustawie Prawo zamówień publicznych, wspólnie ze specjalistą do spraw zamówień publicznych,
21)
wykonywanie zgodnie z właściwością Wydziału funkcji nadzorczych wobec jednostek organizacyjnych Powiatu,
22)
dokonywanie odbiorów wykonanych prac z uwzględnieniem zakresu merytorycznego (rzeczowego) i finansowego Wydziału,
23)
rozpatrywanie wniosków i interpelacji radnych wraz z przygotowywaniem propozycji ich załatwiania,
24)
współpraca z mediami w zakresie przekazywania informacji i udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących działania Wydziału,
25)
udostępnianie informacji publicznej w ramach właściwości Wydziału,
26)
nadzór nad aktualnością informacji zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej,
27)
przekazywanie do Wydziału Zarządzania Projektami i Promocji Powiatu informacji przeznaczonych do publikacji na stronie internetowej Starostwa,
28)
dbałość o kompetentną i kulturalną obsługę interesantów w Wydziale,
29)
wykonywanie innych zadań zleconych przez bezpośredniego przełożonego.
§ 22
1.
Naczelnicy uprawnieni są do:
1)
proponowania ustalenia indywidualnych zakresów czynności pracowników Wydziału,
2)
wydawania poleceń służbowych i kontrolowania sposobu ich wykonania przez pracowników Wydziału,
3)
wnioskowania o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami Wydziału,
4)
wnioskowania w sprawie przeszeregowań, dodatków, nagród i wyróżnień, a także kar porządkowych dla pracowników Wydziału.
2.
Naczelnicy odpowiadają w szczególności za:
1)
przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
2)
przestrzeganie realizacji zadań wynikających z zapisów Regulaminu.
3)
działanie zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa
Rozdział V
Podstawowe zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych
§ 23
Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych należy w szczególności realizacja zadań:
1.
w zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
1) obsługa kancelaryjno – biurowa Starosty i Wicestarosty,
2) prowadzenie biura podawczego,
3) wdrażanie, prowadzenie i nadzorowanie elektronicznego obiegu dokumentów,
4)
prowadzenie zbiorów: upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty, porozumień dotyczących spraw powierzonych innym jednostkom, wzorów podpisów i podpisów elektronicznych,
5)
prowadzenie rejestru zarządzeń Starosty
6)
wykonywanie zadań związanych z wyborami,
7)
wdrażanie i nadzorowanie prawidłowego stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
8)
prowadzenie zbioru oświadczeń majątkowych składanych Staroście,
9)
prowadzenie spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
Strona 11 z 37
10)
prowadzenie spraw gospodarczych zapewniających techniczne i materialne warunki funkcjonowania Starostwa, w tym zapewnienie okresowych przeglądów wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
11)
planowanie, przygotowywanie postępowań o zamówienie publiczne dotyczące wydziału w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz wewnętrzne akty Zarządu i Starosty wspólnie ze specjalistą do spraw zamówień publicznych,
12)
prowadzenie spraw związanych z przyjęciem i likwidacją mienia Starostwa,
13)
obsługa techniczno - organizacyjna uroczystości i świąt państwowych oraz lokalnych.
2.
w zakresie informatyzacji:
1)
opracowywanie projektów krótko i długofalowej informatyzacji Starostwa,
2)
planowanie i zakupów sprzętu komputerowego oraz oprogramowania do obsługi informatycznej zadań Starostwa,
3)
testowanie i wdrażanie systemów informatycznych,
4)
koordynowanie procesu tworzenia baz danych,
5)
planowanie rozwoju systemów informatycznych i dostosowanie ich do zmieniających się potrzeb,
6)
nadzór nad tworzeniem systemów przez producentów z zewnątrz i egzekwowanie wykonania potrzeb modyfikacji oprogramowania, administrowania siecią informatyczną, administrowanie bazami danych oraz zapewnienie ich ochrony nadzór nad eksploatacją sprzętu komputerowego i oprogramowania,
7)
prowadzenie ewidencji sprzętu i oprogramowania,
8)
administrowanie techniczne prezentacji strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa,
9)
organizowanie szkoleń pracownikom z zakresu obsługi oprogramowania eksploatowanego w Starostwie.
3.
w sprawach ochrony zdrowia - realizowanie zadań wynikających z ustaw: o działalności leczniczej, o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o przeciwdziałaniu narkomanii, o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Prawo farmaceutyczne – a w szczególności:
1)
uzgadnianie projektów dokumentów, kształtujących politykę zdrowotną Powiatu oraz monitorowanie realizacji tej polityki,
2)
Zapewnienia obsługi biurowej oraz protokołowanie posiedzeń Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kępnie oraz Powiatowej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Kępińskim.
3)
realizowanie zadań z zakresu promocji zdrowia,
4)
opracowywanie i przedkładanie w ustalonych terminach sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji zadań dotyczących ochrony zdrowia - wymaganych przez organy Powiatu lub instytucje zewnętrzne,
5)
monitorowanie planowania i realizacji na terenie Powiatu programów zdrowotnych, finansowanych ze środków zewnętrznych (np. przez Narodowy Fundusz Zdrowia),
6)
monitorowanie realizacji na terenie Powiatu programów zapisanych w Narodowym Programie Zdrowia oraz innych programów prozdrowotnych,
7)
monitorowanie rozmieszczenia i czasu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu oraz wnioskowanie i opiniowanie spraw związanych z czasem pracy aptek,
8)
współdziałanie z jednostkami i organami Powiatu oraz zewnętrznymi instytucjami, działającymi w dziedzinie ochrony zdrowia, w celu:
a)
pozyskania środków na realizację działań dotyczących ochrony zdrowia na terenie Powiatu,
b)
sprawnej realizacji działań.
9)
przygotowywanie propozycji sposobu załatwienia spraw ujętych we wnioskach i interpelacjach parlamentarzystów i radnych, a dotyczących problematyki ochrony zdrowia.
Strona 12 z 37
4.
w zakresie spraw obywatelskich i społecznych - realizowanie zadań wynikających z ustaw: o cmentarzach i chowaniu zmarłych, repatriacji, o karcie Polaka, zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, przepisów o rzeczach znalezionych - w tym w szczególności:
1)
udzielanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok z za granicy,
2)
przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu rzeczy zagubionych oraz prowadzenie dalszego postępowania do czasu ich odbioru,
3)
realizacja zadań należących do kompetencji starosty związanych z ustawą o Karcie Polaka,
4)
realizacja zadań należących do kompetencji starosty związanych z ustawą o repatriacji,
5)
pomoc w organizowaniu na terenie Powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walk o niepodległość.
5.
w sprawach ochrony informacji niejawnych - wykonywanie zadań określonych ustawą o ochronie informacji niejawnych, a w szczególności:
1)
ochrona systemów i sieci teleinformatycznych oraz bieżące kontrolowanie zgodności funkcjonowania sieci lub systemów teleinformatycznych z wymaganiami bezpieczeństwa,
6.
w zakresie organizacji pozarządowych:
1)
prowadzenie ewidencji oraz nadzór nad stowarzyszeniami zwykłymi, klubami sportowymi, stowarzyszeniami wpisanymi do KRS.
2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji korzystających ze środków publicznych i prowadzących działalność na obszarze całego kraju, w zakresie działalności prowadzonej na terenie Powiatu,
§ 24
Do podstawowego zakresu zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu w zakresie zadań własnych, zleconych i powierzonych, rachunkowości Starostwa oraz zabezpieczanie płynności finansowej w sytuacji deficytu budżetowego, a w szczególności:
1.
w zakresie koordynacji planowania i analiz budżetu Powiatu:
1)
opracowywanie projektu budżetu Powiatu oraz projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej,
2)
opracowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu w sprawach dotyczących gospodarki finansowej Powiatu,
3)
kontrola składanych przez podległe jednostki sprawozdań budżetowych i finansowych oraz sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej z wykonania budżetu Powiatu,
4)
planowanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji Powiatu,
5)
prowadzenie zbiorczej ewidencji planowanych dochodów i wydatków Powiatu.
2.
w zakresie prowadzenia rachunkowości i gospodarki finansowej budżetu Powiatu:
1)
obsługa finansowo-księgowa budżetu Powiatu i Starostwa,
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi będącymi w dyspozycji Powiatu,
3)
windykacja należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłata zobowiązań,
4)
obsługa finansowo-księgowa funduszy prowadzonych przez Powiat,
5)
obsługa spraw związanych z naliczaniem wynagrodzeń, zasiłków, składek na ubezpieczenie społeczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych,
6)
współdziałanie z bankami, urzędami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
7)
prowadzenie obsługi kasowej Starostwa,
8)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej, w tym: polityki rachunkowości, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji, obiegu i kontroli dokumentów księgowych, sprawozdawczości budżetowej.
3.
w zakresie prowadzenia ewidencji dochodów Skarbu Państwa:
1)
przypisywanie należności, ewidencja, bieżące egzekwowanie należności i odprowadzanie dochodów do budżetu państwa,
Strona 13 z 37
2)
prowadzenie windykacji należności Skarbu Państwa,
3)
sporządzanie sprawozdań dotyczących realizacji zadań z zakresu Skarbu Państwa.
4.
w zakresie spraw kadrowych:
1)
planowanie funduszu płac dla pracowników Starostwa,
2)
prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa, i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu,
3)
wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych i prowadzenie stosownych rejestrów,
4)
prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, nagród jubileuszowych oraz odznaczeń,
5)
sporządzanie sprawozdań statystycznych w zakresie spraw kadrowych,
sporządzanie deklaracji do PFRON.
§ 25
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru
i Gospodarki Nieruchomościami należy:
I.
Realizacja ustawowych zadań Starosty z zakresu pełnienia służby geodezyjnej, a w szczególności:
1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
1. Tworzenie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym baz danych dla obszaru powiatu, w szczególności :

ewidencji gruntów i budynków, (EGiB)

obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (BDOT500)

geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT)

szczegółowych osnów geodezyjnych (BDSOG)

rejestru cen nieruchomości (RCN)

gleboznawczej klasyfikacji gruntów
2. udostępnianie informacji z prowadzonych baz danych w zakresie określonym obowiązującymi przepisami prawa oraz udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych, co najmniej w jednej ze skal tj.

dla mapy ewidencyjnej w skali: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;

dla mapy zasadniczej w skali: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
3. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
4. sporządzanie raportów, analiz, sprawozdań i statystyk dotyczących prowadzonych baz danych oraz przekazywanie właściwemu organowi kopii zapasowych powiatowych baz danych, wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie;
5. przyjmowanie i obsługa zleceń na wykonywanie prac geodezyjno-kartograficznych.
6. weryfikacja opracowań przyjmowanych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
7. udostępnianie materiałów i danych objętych państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym na wniosek instytucji, urzędów, osób fizycznych i prawnych oraz jednostek wykonawstwa geodezyjno-kartograficznego oraz wydawanie licencji
8. współpraca z nadzorem budowlanym w zakresie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej obiektów budowlanych
9. Uwierzytelnienie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub czynności cywilnoprawnych lub innych opracowań na wniosek wykonawcy
10. pobieranie opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji.
11. wprowadzanie danych do sytemu Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego.
Strona 14 z 37
12. Prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu, uszkodzeniu, przemieszczeniu lub zagrożeniu znaków geodezyjnych, urządzeń zabezpieczających te znaki oraz budowli triangulacyjnych.
2. Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków :
1.
utrzymywanie systemu teleinformatycznego zapewniającego w szczególności:

odpowiednio zabezpieczone przechowywanie danych i ich aktualizację,

udostępnianie oraz wspólne korzystanie z danych na zasadach określonych w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej,

wizualizację danych w formie rejestrów, kartotek i wykazów oraz mapy ewidencyjnej, a także udostępnianie zainteresowanym wypisów z tych rejestrów, kartotek i wykazów oraz wyrysów z mapy ewidencyjnej
2.
utrzymanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi,
3.
archiwizacja wycofanych danych ewidencyjnych,
4.
udostępnianie danych ewidencyjnych,
5.
ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem,
6.
okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych,
7.
sporządzanie powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją,
8.
modernizacja ewidencji gruntów, budynków i lokali
3.
Koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu

koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast oraz w pasach drogowych na terenie istniejącej lub projektowanej zwartej zabudowy obszarów wiejskich na naradach koordynacyjnych

uzgadnianie obiektów nieobjętych delegacją ustawową na naradach koordynacyjnych na wniosek inwestora

archiwizacja akt spraw usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu
4.
Zadania Geodety Powiatowego:

realizacja zadań Starosty jako organu administracji geodezyjnej i kartograficznej, określonych w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, obsługę Geodety Powiatowego zapewnia Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

reprezentowanie Starosty w sprawach dotyczących ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne.

realizacja innych zadań określonych przepisami prawa.

II.
Prowadzone przez Referat Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu w zakresie gospodarki nieruchomościami – realizowanie zadań wynikających z ustaw:

o gospodarce nieruchomościami,

o scalaniu i wymianie gruntów,

o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa,

o ochronie praw lokatorów,

mieszkaniowym zasobie gminy i

o zmianie Kodeksu cywilnego,

o kształtowaniu ustroju rolnego

ochronie gruntów rolnych i leśnych,

o podatkach i opłatach lokalnych,

o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
Strona 15 z 37

o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,

o własności lokali,

o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczpospolitej Polskiej,

o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w tym w szczególności:

o drogach publicznych

o lasach

przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (komunalizacja)
1)
gospodarowanie zasobem nieruchomości Powiatu Kępińskiego oraz Skarbu Państwa poprzez:
a)
ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości,
b)
zapewnianie wycen tych nieruchomości,
c)
sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
d)
przekazywanie do wojewody informacji o umowach oraz innych czynnościach prawnych związanych z obrotem nieruchomości Skarbu Państwa,
e)
zabezpieczanie nieruchomości Skarbu Państwa przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
f)
wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości Skarbu Państwa i mienia Powiatu,
g)
współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
h)
prowadzenie postępowań związanych ze zbywaniem oraz nabywaniem, nieruchomości wchodzących w skład zasobu Starostwa Powiatowego i Powiatu,
i)
czynności związane z oddawaniem w wieczyste użytkowanie oraz w trwały zarząd, wydzierżawianiem, wynajmowaniem, użyczaniem i zamianą nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
j)
podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym, w szczególności w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości; o zapłatę należności za korzystanie z nieruchomości; o roszczenia ze stosunku najmu, dzierżawy lub użyczenia; o stwierdzenie nabycia spadku; o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie,
k)
składanie wniosków o założenie, zamknięcie oraz o wpis w księdze wieczystej,
l)
sporządzanie protokołów PT, OT oraz faktur.
2)
przeprowadzanie postępowań w sprawach wywłaszczania oraz ustalania odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości,
3)
ustalanie stawek czynszu w lokalach wchodzących w skład powiatowego zasobu mieszkaniowego,
4)
przekształcanie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości przysługującego jej dotychczasowemu użytkownikowi będącemu osobą fizyczną w prawo własności nieruchomości,
5)
przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
6)
wydawanie zezwoleń na wykreślenie ciężaru realnego i hipoteki z ksiąg wieczystych,
7)
prowadzenie spraw dotyczących odszkodowań za grunty zajęte pod drogi,
8)
wydawanie decyzji zezwalającej na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej
9)
ograniczanie w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych oraz nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do
Strona 16 z 37
korzystania z tych urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty
nieruchomości nie wyraża na to zgody,
10)
udzielanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy,
11)
prowadzenie postępowań o zwrot wywłaszczonych nieruchomości, niewykorzystanych zgodnie z celem wywłaszczenia, a także orzekanie o zwrocie odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu,
12)
orzekanie o nieodpłatnym przyznaniu na własność działki na wniosek osoby, której przysługuje prawo użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa,
13)
orzekanie o nieodpłatnym przyznaniu na własność działki, na której znajdują się budynki, do których przysługuje prawo własności osobom przekazującym gospodarstwo rolne na rzecz Skarbu Państwa lub ich spadkobiercom w zakresie niezbędnym do korzystania z tych budynków,
14)
prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie,
15)
prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za nie zakończenie rekultywacji w określonym terminie gruntów zdewastowanych,
16)
prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem przez Starostę decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy,
17)
ustanawianie służebności przesyłu lub służebności gruntowych na nieruchomościach Skarbu Państwa i Powiatu Kępińskiego,
18)
prowadzenie spraw związanych z ustalaniem przez organy podatkowe wysokości podatku od nieruchomości,
19)
prowadzenie spraw w zakresie realizacji roszczeń za mienie pozostawione na terenach nie wchodzących w skład obecnego obszaru państwa,
20)
przygotowywanie dokumentacji i wniosków do Wojewody Wielkopolskiego o komunalizację ulic, dróg oraz ich poszerzeń,
21)
ujawnianie w księgach wieczystych oraz regulowanie zapisów w ewidencji gruntów budynków prawa własności dróg powiatowych,
22)
wykonywanie uprawnień właścicielskich w stosunku do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w zakresie wyrażania zgody na wejście na teren tych nieruchomości i uzgodnień warunków korzystania z tych nieruchomości. Udostępnianie nieruchomości Skarbu Państwa na cele umieszczania na nich urządzeń infrastruktury technicznej i realizacji inwestycji,
23)
opiniowanie projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie dotyczącym Starosty działającego w imieniu Skarbu Państwa,
24)
uzgadnianie projektów planów zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie dotyczącym zarządu powiatu, który reprezentuje powiat w sprawach gospodarowania nieruchomościami,
25)
uzgadnianie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województw w zakresie dotyczącym zarządu powiatu.
§ 26
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należą w szczególności sprawy:
1.
w zakresie ruchu drogowego:
1)
wydawanie zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych,
2)
wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych,
Strona 17 z 37
3)
wydawanie decyzji w sprawie rejestracji pojazdów, czasowej rejestracji pojazdów,
4)
wydawanie decyzji w sprawie wyrejestrowania pojazdów,
5)
wydawanie decyzji w sprawie wycofania pojazdów z ruchu,
6)
kierowanie pojazdów na dodatkowe badanie techniczne,
7)
przyjmowanie od właścicieli pojazdów zawiadomień o nabyciu, zbyciu lub zmianie danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym,
8)
przyjmowanie zgłoszeń o montażu w pojazdach: zasilania gazowego LPG i CNG, haka holowniczego oraz oznakowania TAXI,
9)
potwierdzanie spełniania przez pojazd wymagań dla celów podatkowych (CIT, PIT, VAT),
10)
wpisywanie w dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami, od których zależy używanie pojazdu,
11)
wpisywanie i wykreślanie z dowodu rejestracyjnego adnotacji dotyczącej ustanowienia bądź wykreślenia zastawu rejestrowego,
12)
przyjmowanie wniosków o wydanie wtórników tablic rejestracyjnych i dokumentów komunikacyjnych
13)
prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów i wydawanie zaświadczeń o dokonaniu wpisu lub skreśleniu z rejestru,
14)
sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i diagnostami,
15)
wydawanie i cofanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych pojazdów,
16)
realizowanie spraw związanych z usuwaniem, przechowywaniem i przepadkiem pojazdu usuniętego z drogi na rzecz powiatu (art. 130 ustawy Prawo o ruchu drogowym)
17)
wprowadzanie obowiązku wyposażenia pojazdów zaprzęgowych w hamulec,
18)
wprowadzanie zakazu pędzenia zwierząt na drogach,
20)Zarządzanie ruchem na drogach gminnych i powiatowych w szczególności:

Rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczące zmian organizacji ruchu,

Opracowanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu uwzględniających wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu,

Zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie przedłożonych projektów,

Przekazywanie zatwierdzonych organizacji ruchu do realizacji i prowadzi ich ewidencję,

Opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych,

Prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruch drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacja ruchu,

Współpracowanie w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami
21) wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.
2.
w zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami:
1)
wydawania uprawnień do kierowania pojazdami w tym międzynarodowych praw jazdy oraz pozwoleń na kierowanie tramwajem,
2)
wydawanie wtórników dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami,
3)
wymiana zagranicznych praw jazdy,
4)
dokonywania w prawach jazdy wpisu potwierdzającego uzyskania kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej ,kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyśpieszonej lub szkolenia okresowego,
5)
wydawanie lub wymiana karty kwalifikacji kierowcy
Strona 18 z 37
6)
wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne,
7)
przyjmowanie praw jazdy zatrzymanych przez policję i innych organów do tego upoważnionych, zwrot po ustaniu przyczyny zatrzymania,
8)
wydawanie decyzji o skierowaniu kierowcy na badania lekarskie i psychologiczne,
9)
wydawanie decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdami,
10)
wydawanie decyzji o zatrzymaniu i zwrocie prawa jazdy oraz, cofnięciu i przywracaniu uprawnień do kierowania pojazdami,
11)
przyjmowanie postanowień i orzeczeń o zatrzymaniu uprawnień do kierowania pojazdami i ich realizacja,
12)
przyjmowanie od ośrodków szkolenia kierowców informacji o terminie rozpoczęcie kursu, przeprowadzeniu egzaminu wewnętrznego, zakończenia kursu,
13)
prowadzenie rejestru przedsiębiorstw prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, wydawanie zaświadczeń o wpisie , rozszerzeniu uprawnień oraz wykreśleniu rejestru,
14)
prowadzenie ewidencji podmiotów prowadzących szkolenie,
15)
wydawanie poświadczeń dla ośrodka szkolenia kierowców o spełnieniu dodatkowych wymagań oraz decyzji o ich cofnięciu,
16)
prowadzenie ewidencji instruktorów nauki jazdy,
17)
wydawanie legitymacji dla instruktorów,
18)
prowadzenie ewidencji wykładowców,
19)
prowadzenie nadzoru w zakresie zgodności prowadzenia szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania motorowerem lub pojazdami silnikowymi, kursu dla kandydatów na instruktorów i kandydatów na wykładowców oraz instruktorów i wykładowców,
20)
wydawanie decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorców działalności w zakresie prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców,
21)
skreślanie z ewidencji instruktorów i wykładowców.
22)
Rozpatrywanie skarg dotyczących działalności ośrodków szkolenia kierowców
23)
Sporządzanie analizy i podawanie do publicznej wiadomości wyników analizy statystycznej w zakresie średniej zdawalności osób szkolonych oraz liczby skarg
3.
w zakresie transportu drogowego:
1)
udzielenie, odmowa udzielenia, zmiany lub cofanie licencji na wykonywanie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
2)
wydawanie zaświadczeń oraz wypisów z zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie prowadzenia przewozów drogowych, jako działalności pomocniczej w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej,
3)
wydawanie zezwoleń, odmowa wydania zezwolenia jego zmiany lub cofanie zezwoleń na wykonywanie krajowych przewozów regularnych i regularnych specjalnych,
4)
kontrola przedsiębiorców posiadających zezwolenia, licencje lub zaświadczenia,
5)
uzgadnianie planowanych linii komunikacyjnych,
6)
udzielanie, odmowa udzielania, zmiany oraz zawieszenie lub cofnięcie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
7)
udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji w zakresie przewozu osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.
4.
w zakresie publicznego transportu zbiorowego – wykonywanie zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie drogowym
5.
w zakresie transportu kolejowego – opiniowanie projektu likwidacji linii kolejowych lub ich części, na której zawieszono przewozy.
6.
w zakresie prawa przewozowego:
1)
ograniczenie powiatowego regularnego przewozu osób ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa albo w przypadku klęski żywiołowej,
2)
przygotowywanie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób w odniesieniu do powiatowego przewozu osób.
Strona 19 z 37
§ 27
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Architektury i Budownictwa należą w szczególności sprawy:
1.
w zakresie architektury i budownictwa:
1)
nadzoru urbanistyczno - budowlanego i zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
2)
nadzoru techniczno - budowlanego i zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach,
3)
nadzoru i kontroli w sprawach dotyczących:
a)
zgodności rozwiązań architektoniczno - budowlanych z przepisami techniczno -budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
b)
właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
4)
kontrolowania posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji,
5)
prowadzenia spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno - budowlanych,
6)
zatwierdzania projektów budowlanych i wydawanie pozwoleń na budowę,
7)
przyjmowania zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
8)
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę oraz nakładanie obowiązku pozwolenia na rozbiórkę,
9)
nakładanie w drodze decyzji obowiązku uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych,
10)
stwierdzania wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
11)
wydawanie decyzji o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę,
12)
prowadzenia rejestru decyzji – pozwoleń na budowę, zgłoszeń robót budowlanych oraz decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowych,
13)
przenoszenia pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby,
14)
rozstrzygania o niezbędności wejścia do sąsiedniego

Rejestr zmian strony Akty prawne

Podmiot udostępniający informację
Starostwo Powiatowe w Kępnie
Pierwsza publikacja
Starostwo Powiatowe w Kępnie  
Aktualizacja publikacji
   
Wytworzenie publikacji
Starostwo Powiatowe w Kępnie  
Zatwierdzenie
Starostwo Powiatowe w Kępnie  
Rejestr zmian
Drukuj
Liczba odwiedzin
27034

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl